vinkje Ontvang 4 offertes vinkje 20+ jaar ervaring vinkje Bespaar op notariskosten
Huis & Hypotheek

Leveringsakte

Leestijd
1 minuut

Categorie
Huis & Hypotheek

Zoek Notarissen »

U heeft eindelijk het droomhuis gevonden waar u naar op zoek was. Nu komt het officiële gedeelte. Nadat de koop is gedaan moet er een leveringsakte door de notaris worden opgesteld. In de akte wordt opgenomen dat het eigendom van het huis overgaat naar de koper. Een leveringsakte wordt ook vaak een overdrachtsakte of een transportakte genoemd. De notaris controleert de koopovereenkomst die, behalve in Amsterdam, door de makelaar is opgemaakt. De afspraken die u in de voorlopige koopovereenkomst heeft gemaakt, komen terug in de leveringsakte. Deze wordt eventueel samen met de notaris en beide partijen aangevuld met ontbrekende afspraken. De leveringsakte wordt vervolgens door de koper, de verkoper en de notaris getekend. Er is geen standaard model voor een leveringsakte en iedere notaris doet dit op zijn eigen manier. 

Wat staat er in een leveringsakte?

  • De kadastrale gegevens van het perceel en op wiens naam het staat 
  • De titel van de overdracht 
  • Eventueel de naam van de gevolmachtigde, wanneer u zelf niet aanwezig kunt zijn 
  • De beschikkingsbevoegdheid van de koper 
  • De koopovereenkomst met daarbij de overeengekomen koopprijs 
  • Overdrachtsbelasting en vestiging/leveringshandeling 
  • Volmacht hypothecaire inschrijvingen 
  • Ontbindende voorwaarden uit de koopovereenkomst 
  • Erfdienstbaarheden, kwalitatieve verplichtingen en/of bijzondere bepalingen die op de woning rusten

Notarissen vergelijken

Heeft u een leveringsakte nodig? Op deGoedkoopsteNotaris.nl kunt u de notarissen vergelijken op basis van prijs en kwaliteit. DeGoedkoopsteNotaris.nl kent de laagste online tarieven. Vraag gratis een offerte aan bij de notaris van uw keuze. Hierdoor kunt u besparen op de kosten voor de leveringsakte.

Snel de verschillende notaristarieven bekijken

Bekijk notaristarieven leveringsakte »