De transportakte, ook wel leveringsakte of overdrachtsakte genoemd, is het document waarmee het eigendom overgaat van de verkoper op de koper. Het tekenen van de transportakte gebeurt nadat u samen met de koper de voorlopige koopovereenkomst heeft getekend en de 3 dagen bedenktijd verstreken zijn. Voor de transportakte gaat u verplicht naar een notaris. Bekijk de verschillende notaris tarieven voor het opstellen van de transportakte.
De afspraken die u in de voorlopige koopovereenkomst hebt gemaakt, komen terug in de transportakte. De akte wordt samen met de notaris en beide partijen aangevuld met eventueel ontbrekende afspraken. Er is geen standaard model voor een transportakte en iedere notaris doet dit op zijn eigen manier.
Wat staat er in een transportakte?
• De kadastrale gegevens van het perceel en op wiens naam het staat • De titel van de overdracht • Eventueel de naam van de gevolmachtigde, wanneer u zelf niet aanwezig kunt zijn • De beschikkingsbevoegdheid van de koper • De koopovereenkomst met daarbij de overeengekomen koopprijs • Overdrachtsbelasting en vestiging /leveringshandeling • Volmacht hypothecaire inschrijvingen • Ontbindende voorwaarden uit de koopovereenkomst • Erfdienstbaarheden, kwalitatieve verplichtingen en/of bijzondere bepalingen die op de woning rusten
Het passeren van de transportakte
Met het ondertekenen of 'passeren' van de transportakte door de notaris, verkoper en koper, is het huis nog niet officieel van eigenaar veranderd. De notaris moet de ondertekende transportakte nog laten inschrijven bij het kadaster en de openbare registers. De woning komt hiermee officieel op naam van de koper te staan. Met deze laatste stap is de eigendomsoverdracht helemaal rond.