Bij het kopen van een huis heeft u een notaris nodig voor het opstellen van de officiële documenten voor de overdracht en de hypotheek. Hiervoor wordt een hypotheek en leveringsakte opgesteld door de notaris. De notaris rekent hier kosten voor. Bekijk hier direct de tarieven voor hypotheek en levering.
In een hypotheekakte staat vastgelegd dat u in ruil voor een geldlening de woning als onderpand geeft aan de geldverstrekker. Deze akte is er om de geldverstrekker te beschermen.
Wanneer u zich niet aan de gemaakte afspraken houdt heeft de geldverstrekker het recht om het onderpand in het openbaar te verkopen. Dit recht eindigt wanneer de lening is afgelost.
In een hypotheekakte worden de volgende zaken vastgelegd:
In een leveringsakte, ook wel transportakte of overdrachtsakte genoemd, wordt opgenomen dat het eigendom van het huis overgaat naar de koper. Het is verstandig om al eerder in het koopproces een notaris in de arm te nemen voor de koopovereenkomst, oftewel het voorlopig koopcontract. De koopovereenkomst dient u altijd eerst te laten controleren door een notaris. Als de notaris geen afwijkingen vindt in de koopovereenkomst kan de leveringsakte worden opgesteld. De afspraken die u in de koopovereenkomst hebt gemaakt, komen terug in de leveringsakte. Deze wordt eventueel samen met de notaris en beide partijen aangevuld met ontbrekende afspraken.
We vertellen het graag
Lees meer over
DeGoedkoopsteNotaris.nl!