Stel uw vraag 088 24 24 611
Open van 09:00 tot 17:30
vinkje Ontvang 4 offertes vinkje 20+ jaar ervaring vinkje Bespaar op notariskosten

Huis & Hypotheek

Hypotheekakte

Leestijd
6 minuten

Categorie
Huis & Hypotheek

Zoek Notarissen »

De hypotheekakte is samen met de leveringsakte een van de belangrijke aktes bij de aankoop van een huis. Koopt u een huis met een hypotheek, dan bent u verplicht een hypotheekakte op te laten stellen bij een notaris. DeGoedkoopstenotaris.nl geeft u alle belangrijke informatie over de hypotheekakte, zoals wat een hypotheekakte is, waarom u het nodig heeft, wat erin staat en hoeveel het kost om de akte bij een notaris op te laten stellen.

Wat is een hypotheekakte?

De hypotheekakte is een officieel document dat wordt opgemaakt door een notaris voor het vastleggen van uw hypotheek. De hypotheekverstrekker krijgt hierdoor zekerheid over de aflossing en rentebetaling. In de hypotheekakte legt de notaris de afspraken tussen de hypotheekgever (bank) en hypotheeknemer (de koper) vast. In de akte neemt u uw huis als onderpand op, in ruil daarvoor krijgt u een lening van de bank (de hypotheek). Komt u uw verplichtingen niet na dan mag de bank uw huis openbaar verkopen om zo uw schuld af te lossen. Dit recht eindigt wanneer u de lening heeft afgelost.

Wat staat er in een hypotheekakte?

In de hypotheekakte staan de voorwaarden rondom de hypothecaire lening en de financiële verplichtingen van de koper aan de hypotheekverstrekker. Op de akte staat de volgende informatie:

  • dat u in ruil voor de geldlening de onroerende zaak (woning) als onderpand geeft aan de geldverstrekker;
  • de andere algemene voorwaarden van de geldverstrekker;
  • de hoogte van de hypothecaire inschrijving;
  • een omschrijving van het onderpand;
  • hoe hoog de hypotheekrente is;
  • hoe de koper de hypotheek aflost;
  • de verplichting om de woning te verzekeren.

Alleen hypotheekakte of hypotheek- en leveringsakte?

In de regel heeft u voor de koop van een huis zowel een hypotheekakte als een leveringsakte nodig. Er zijn echter gevallen waarin u alleen een hypotheekakte moet laten opstellen. Bijvoorbeeld wanneer u een nieuwbouwhuis koopt, de projectontwikkelaar kiest dan de notaris voor de levering, of wanneer u een tweede hypotheek afsluit voor een verbouwing van uw huis.

Passeren hypotheekakte

Voor het daadwerkelijke passeren van de hypotheekakte ontvangt u een conceptakte, die moet u goed controleren. Klopt alle informatie dan maakt u een afspraak voor het passeren van de hypotheekakte op het notariskantoor. Het passeren van de akte is het ondertekenen van de akte op een afgesproken datum (de passeerdatum). Op de dag van het tekenen neemt de notaris de hypotheekakte nog eens met u en de hypotheekverstrekker door. Klopt de hypotheekakte helemaal, dan tekenen de koper(s), de notaris en een vertegenwoordiger van de bank die de hypotheek verstrekt de hypotheekakte. Heeft u een geregistreerd partner of echtgenoot die de woning met u koopt, dan moet die ook tekenen voor de hypotheek.

Volgorde hypotheek- én leveringsakte tekenen

Stelt de hypotheekverstrekker ook een leveringsakte voor u op, dan neemt hij of zij deze eerst door met u en de verkoper. Na het tekenen van deze akte gaat de notaris met u en de hypotheekverstrekker door met de hypotheekakte. Gebeurt het ondertekenen bij twee verschillende notariskantoren, dan tekent u eerst de hypotheekakte en daarna de leveringsakte.

Uiterste passeerdatum tekenen hypotheekakte

Op de hypotheekofferte die u ontvangt van uw geldverstrekker staat een uiterste passeerdatum voor het tekenen van de hypotheekakte. Vaak krijgt u hiervoor twee tot negen maanden de tijd na het tekenen van uw hypotheekofferte. Tekent u geen hypotheekakte voor die datum, dan vervalt de offerte en het aanbod van de hypotheekverstrekker. Let daar goed op, al helemaal als u een nieuwbouwwoning koopt waarbij de eigendomsoverdracht wordt uitgesteld. Redt u het niet om de hypotheekakte voor de passeerdatum te ondertekenen? U kunt de periode bij veel geldverstrekkers verlengen. Daar staat meestal wel een bereidstellingsprovisie tegenover, waardoor u meer geld kwijt bent.

Inschrijving Kadaster hypotheekakte

Nadat alle partijen de hypotheekakte hebben getekend, schrijft de notaris de akte in bij het Kadaster. Het inschrijven van de hypotheekakte geldt als het moment van de officiële overdracht. Daarna volgt de sleuteloverdracht. Aan het inschrijven van de hypotheekakte (en leveringsakte) bij het Kadaster zijn kosten verbonden. Deze kosten zijn verwerkt in het notaristarief dat u betaalt. De notaris betaalt daarmee de inschrijvingskosten voor de hypotheekakte aan het Kadaster.

Hypotheekakte aftrekbaar

De notariskosten voor de hypotheekakte en het kadastraal recht (vergoeding die het Kadaster vraagt voor het wijzigen van registergegevens, dus ook voor de inschrijving) zijn fiscaal aftrekbaar van de belasting. Zorg ervoor dat u uw hypotheekakte goed bewaart, die heeft u nodig om de rente fiscaal af te kunnen trekken.

Kosten notaris hypotheekakte

Aan het opstellen van een hypotheekakte zijn notariskosten verbonden. De tarieven die notarissen hiervoor rekenen verschillen nogal. U kunt een hypotheekakte laten opstellen voor iets minder dan € 500, maar sommige notarissen rekenen rond of meer dan € 1.000. We vertellen u graag meer over de kosten voor de hypotheekakte en geven u een overzicht van de huidige notaristarieven voor het opstellen van een hypotheekakte.

Hypotheekakte opvragen

Als u een hypotheekakte tekent, krijgt u daarna een kopie. Dat kan op papier of digitaal zijn. Bent u uw kopie van de hypotheekakte van uw huidige of eerder verkochte woning kwijt? U kunt uw (oude) hypotheekakte opvragen bij het Kadaster. Het Kadaster stuurt u dan binnen twee weken een kopie van de meest recente versie van de hypotheekakte die u opvraagt. Wilt u de akte als pdf-bestand per e-mail ontvangen, dan betaalt u € 18,35. Wilt u dat het Kadaster de akte per post stuurt, dan betaalt u € 20,55 (tarieven 2024). Moet het Kadaster onderzoek doen naar een akte, omdat u bijvoorbeeld een andere dan de meest recente akte zoekt, dan betaalt u daarnaast ook nog € 56 aan onderzoekskosten.

Hypotheekakte doorhalen

Als uw hypotheek volledig is afgelost, kunt u de hypotheekakte laten doorhalen. Vaak vraagt de geldverstrekker u om dat te laten doen, maar op dat moment bent u dat eigenlijk niet verplicht. Pas als u uw hypotheek oversluit of uw woning verkoopt, moet u de hypotheekakte laten doorhalen, ook wel ‘royeren’ of ‘uitschrijven’ genoemd. Voor het royeren van de hypotheek gaat u wederom naar een notaris, die stelt dan een royementsakte voor u op. Royeren kan vaak ook digitaal. Bij ons vergelijkt u ook de notaristarieven voor de royementsakte.

Goedkoopste notaris hypotheekakte

DeGoedkoopsteNotaris.nl helpt u met het vinden van de goedkoopste notaris voor uw hypotheekakte. Bij ons vergelijkt u notarissen op prijs, plaats en service. Vergelijk de huidige notaristarieven voor het opstellen van een hypotheekakte. Vraag offertes aan bij uw notarissen naar keuze. Deze sturen u dan een op maat gemaakte offerte, zodat u de goedkoopste notaris voor uw hypotheekakte vindt. Bekijk notaristarieven hypotheekakte »