De hypotheekakte is samen met de leveringsakte een van de belangrijke aktes bij de aankoop van een huis. Koopt u een huis met een hypotheek, dan bent u verplicht een hypotheekakte op te laten stellen bij een notaris. DeGoedkoopstenotaris.nl geeft u alle belangrijke informatie over de hypotheekakte, zoals wat een hypotheekakte is, waarom u het nodig heeft, wat erin staat en hoeveel het kost om de akte bij een notaris op te laten stellen.
De hypotheekakte is een officieel document dat wordt opgemaakt door een notaris voor het vastleggen van uw hypotheek. De hypotheekverstrekker krijgt hierdoor zekerheid over de aflossing en rentebetaling. In de hypotheekakte legt de notaris de afspraken tussen de hypotheekgever (bank) en hypotheeknemer (de koper) vast. In de akte neemt u uw huis als onderpand op, in ruil daarvoor krijgt u een lening van de bank (de hypotheek). Komt u uw verplichtingen niet na dan mag de bank uw huis openbaar verkopen om zo uw schuld af te lossen. Dit recht eindigt wanneer u de lening heeft afgelost.
In de hypotheekakte staan de voorwaarden rondom de hypothecaire lening en de financiële verplichtingen van de koper aan de hypotheekverstrekker. Op de akte staat de volgende informatie:
In de regel heeft u voor de koop van een huis zowel een hypotheekakte als een leveringsakte nodig. Er zijn echter gevallen waarin u alleen een hypotheekakte moet laten opstellen. Bijvoorbeeld wanneer u een nieuwbouwhuis koopt, de projectontwikkelaar kiest dan de notaris voor de levering, of wanneer u een tweede hypotheek afsluit voor een verbouwing van uw huis.
Voor het daadwerkelijke passeren van de hypotheekakte ontvangt u een conceptakte, die moet u goed controleren. Klopt alle informatie dan maakt u een afspraak voor het passeren van de hypotheekakte op het notariskantoor. Het passeren van de akte is het ondertekenen van de akte op een afgesproken datum (de passeerdatum). Op de dag van het tekenen neemt de notaris de hypotheekakte nog eens met u en de hypotheekverstrekker door. Klopt de hypotheekakte helemaal, dan tekenen de koper(s), de notaris en een vertegenwoordiger van de bank die de hypotheek verstrekt de hypotheekakte. Heeft u een geregistreerd partner of echtgenoot die de woning met u koopt, dan moet die ook tekenen voor de hypotheek.
Op de hypotheekofferte die u ontvangt van uw geldverstrekker staat een uiterste passeerdatum voor het tekenen van de hypotheekakte. Vaak krijgt u hiervoor twee tot negen maanden de tijd na het tekenen van uw hypotheekofferte. Tekent u geen hypotheekakte voor die datum, dan vervalt de offerte en het aanbod van de hypotheekverstrekker. Let daar goed op, al helemaal als u een nieuwbouwwoning koopt waarbij de eigendomsoverdracht wordt uitgesteld. Redt u het niet om de hypotheekakte voor de passeerdatum te ondertekenen? U kunt de periode bij veel geldverstrekkers verlengen. Daar staat meestal wel een bereidstellingsprovisie tegenover, waardoor u meer geld kwijt bent.
De notariskosten voor de hypotheekakte en het kadastraal recht (vergoeding die het Kadaster vraagt voor het wijzigen van registergegevens, dus ook voor de inschrijving) zijn fiscaal aftrekbaar van de belasting. Zorg ervoor dat u uw hypotheekakte goed bewaart, die heeft u nodig om de rente fiscaal af te kunnen trekken.
Als u een hypotheekakte tekent, krijgt u daarna een kopie. Dat kan op papier of digitaal zijn. Bent u uw kopie van de hypotheekakte van uw huidige of eerder verkochte woning kwijt? U kunt uw (oude) hypotheekakte opvragen bij het Kadaster. Het Kadaster stuurt u dan binnen twee weken een kopie van de meest recente versie van de hypotheekakte die u opvraagt. Wilt u de akte als pdf-bestand per e-mail ontvangen, dan betaalt u € 18,35. Wilt u dat het Kadaster de akte per post stuurt, dan betaalt u € 20,55 (tarieven 2024). Moet het Kadaster onderzoek doen naar een akte, omdat u bijvoorbeeld een andere dan de meest recente akte zoekt, dan betaalt u daarnaast ook nog € 56 aan onderzoekskosten.
Als uw hypotheek volledig is afgelost, kunt u de hypotheekakte laten doorhalen. Vaak vraagt de geldverstrekker u om dat te laten doen, maar op dat moment bent u dat eigenlijk niet verplicht. Pas als u uw hypotheek oversluit of uw woning verkoopt, moet u de hypotheekakte laten doorhalen, ook wel ‘royeren’ of ‘uitschrijven’ genoemd. Voor het royeren van de hypotheek gaat u wederom naar een notaris, die stelt dan een royementsakte voor u op. Royeren kan vaak ook digitaal. Bij ons vergelijkt u ook de notaristarieven voor de royementsakte.
We vertellen het graag
Lees meer over
DeGoedkoopsteNotaris.nl!