Stel uw vraag 088 24 24 611
Open van 09:00 tot 17:30
vinkje Ontvang 4 offertes vinkje 20+ jaar ervaring vinkje Bespaar op notariskosten
Persoon & Familie

Akte van verdeling en hypotheek na scheiding

Leestijd
2 minuten

Categorie
Persoon & Familie

Zoek Notarissen »

Wat is een akte van verdeling en hypotheek?

Als u gaat scheiden en samen een huis heeft wordt het huis in een akte van verdeling toebedeeld aan een van jullie. Maar wat betekent dit voor de hypotheek

Op een huis rust vaak een hypotheek. Wanneer 1 van u beiden in het huis blijft wonen na een scheiding dan moet de hypotheek op de juiste naam worden gezet en ingeschreven worden in het Kadaster. 

Wanneer heeft u een akte van verdeling nodig?

Er zijn drie situaties waarin een akte van verdeling verplicht is:

  • U heeft samen een huis gekocht
  • U bent in gemeenschap van goederen getrouwd
  • Als de woning via huwelijkse voorwaarden geregistreerd staat als gemeenschappelijk bezit

Dit is niet van toepassing indien geen van beiden de woning wil aanhouden. 

Akte van verdeling 

In een akte van verdeling wordt een beschrijving gegeven hoe de gemeenschappelijke spullen verdeeld moeten worden. Beslissen wie in het huis blijft wonen is echter niet zo gemakkelijk. Dan is het opstellen van een akte van verdeling door een notaris noodzakelijk. 

Als u in gemeenschap van goederen bent getrouwd of wanneer in de huwelijkse voorwaarden staat vermeld dat de woning gemeenschappelijk bezit is moet u dit in de akte laten opnemen. Na het indienen van de akte van verdeling zal de hypotheek op 1 naam worden gezet. Dit kan door middel van ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid of door het oversluiten van de hypotheek. 

Hypotheek na scheiding

Er moet opnieuw worden berekend of degene die in het huis wil blijven de hypotheek kan voldoen of dat de woning verkocht moet worden. Als het lukt de hypotheek rond te krijgen moet de nieuwe hypotheek worden ingeschreven in het Kadaster

Wat kost een akte van verdeling en hypotheek?

De tarieven voor een akte van verdeling en hypotheek liggen tussen de €800 en de €2000. Het is dus verstandig de tarieven te vergelijken van notarissen bij u in de buurt. Notarissen kunnen zelf hun tarieven bepalen. Dat de ene notaris goedkoper is dan de andere betekent niet automatisch dat de goedkopere notaris diensten levert met een slechtere kwaliteit. 

Welke informatie heeft de notaris nodig?

Afhankelijk van de status van uw relatie zijn er een aantal documenten nodig. Als jullie zijn getrouwd:

  • Legitimatie
  • Contactgegevens van u en uw (ex)partner
  • Een echtscheidingsconvenant
  • Een echtscheidingsbeschikking
  • Een kopie van huwelijkse voorwaarden
  • Het adres van de woning in kwestie
  • Een opgave van de aandelen die verdeeld moeten worden (indien van toepassing)

Bent u niet getrouwd, maar woonde u wel samen dan zijn de onderstaande gegevens van toepassing:

  • Legitimatie
  • Contactgegevens
  • Het adres van de woning in kwestie
  • De naam van de ex-partner aan wie de woning wordt toebedeeld
  • De hoogte van de uitkoopsom (indien van toepassing)
  • De naam van de persoon die de kosten van de akte betaald
  • Een opgave van de aandelen (indien van toepassing)
  • Een kopie van het samenlevingscontract (indien van toepassing)
  • Een kopie van het vaststellingsovereenkomst (indien van toepassing)

Notaris vergelijken

Heeft u een akte van verdeling en hypotheekakte nodig? Vergelijk dan snel de tarieven van de notarissen bij u in de buurt en vraag direct gratis meerdere offertes aan. De notaris neemt met u contact op!

Bekijk notaristarieven akte van verdeling en hypotheek »