Persoon & Familie

Samenleven

2 minuten

Persoon & Familie

U en uw partner kunnen uw relatie in verschillende vormen vastleggen. De meest bekende vorm is trouwen, maar daarnaast kunt u ook kiezen voor een samenlevingscontract of een geregistreerd partnerschap. Elke vorm heeft weer zo zijn voor- en nadelen. Op financieel gebied kan het bijvoorbeeld heel slim zijn om het een en ander vast te leggen.

Fiscale partners

Als u bent getrouwd, een geregistreerd partnerschap of een samenlevingscontract hebt dan bent u automatisch fiscale partners. Fiscaal partnerschap houdt in dat u bij bepaalde inkomsten en aftrekposten zelf mogen bepalen wie welk bedrag aangeeft bij belastingaangifte. Het maakt hierbij niet uit welke verdeling wordt gemaakt als het geheel maar 100% is. Degene met het hoogste inkomen kan bijvoorbeeld de kosten aftrekken waardoor voor het grootste belastingvoordeel gekozen kan worden.

Voorheen was u alleen fiscale partners als u een huwelijk of geregistreerd partnerschap had. Vanaf 2011 bent u ook fiscale partners als:

• • U samen een kind heeft;
  • • U samen een huis bezit;
  • • Er een samenlevingscontract is opgesteld;
  • • U elkaar als partner heeft aangewezen in elkaars pensioenregeling.

Huwelijkse Voorwaarden

Tot voorheen trouwde u automatisch in gemeenschap van goederen. De Tweede Kamer wil hier verandering in brengen en trouwen onder huwelijkse voorwaarden de standaard maken. . Met de huwelijkse voorwaarden spreek je af wat van wie is en vermijdt u bijvoorbeeld dat uw schulden de schulden van uw partner worden.
Voor het opmaken van de huwelijkse voorwaarden gaat u naar een notaris. Deze maakt de akte op en schrijft deze in bij het openbaar huwelijksgoederenregister bij de rechtbank. Dit moet in de plaats waar het huwelijk wordt gesloten.

Huwelijkse voorwaarden kunnen zowel vóór het sluiten van het huwelijk, als tijdens het huwelijk worden gemaakt. Als ze tijdens het huwelijk worden gemaakt, moeten ze door de rechtbank worden goedgekeurd, om te voorkomen dat schuldeisers worden gedupeerd. Een akte voor het opstellen van huwelijkse voorwaarden vind u al vanaf €487,-.

Samenlevingscontract

In tegenstelling tot het huwelijk en het geregistreerd partnerschap is er in de wet rondom "gewoon samenwonen" praktisch niets geregeld. U bent bijvoorbeeld niet automatisch elkaars erfgenaam, terwijl samenwoners dit vaak wel graag zouden willen. Wilt u wel dat u elkaars erfgenaam wordt? Dan legt u dit vast in een testament.
Met een samenlevingscontract word u door de pensioenfondsen wel als erfgenaam gezien en heeft u recht op nabestaandenpensioen. Er wordt in bijna alle gevallen dan wel geëist dat het contract officieel door een notaris is opgesteld.

Om lastige situaties bij het verbreken van uw samenlevingscontract te vermijden, is het verstandig om van te voren in een samenlevingscontract vast te leggen wat er met uw spullen gebeurt indien u uit elkaar gaat.
Houd er dus rekening mee dat wanneer u zelf niets regelt, er ook werkelijk niets is geregeld. Bij overlijden van één van beiden vervalt het huis aan de familie van de overledene, en niet aan de partner.

Lees hier wat er allemaal komt kijken bij het ontbinden van een huwelijk en een geregistreerd partnerschap.

Bekijk notaristarieven samenlevingscontract »