Bij het vergelijken van kosten van de notaris en op de offerte van de notaris voor een hypotheek en leveringsakte worden ook de kosten van het kadaster opgegeven. Deze kosten betaalt u namelijk via de notaris. Het Kadaster rekent kosten voor het door de notaris verplicht moeten inschrijven van akten bij het Kadaster.
Het bedrag wat het Kadaster rekent is of € 82,50 voor een digitale inschrijving of € 144,50 voor een reguliere inschrijving. In veel gevallen geven de notarissen het lagere tarief op in de offerte.
Wanneer krijgt u ook daadwerkelijk het lagere tarief doorberekend?
De meeste notariskantoren werken tegenwoordig met het KIK systeem (ongeveer 90% van de notarissen). Deze kosten van het Kadaster worden door de notaris doorbetaald aan het Kadaster. Nog niet iedere (hypotheek) akte kan echter via KIK worden opgesteld. De banken waarvoor dit nu wel mogelijk is zijn; ABP, Aegon, ABN-AMRO (incl. Florius en MoneYou), Argenta Spaarbank N.V., ASR Levensverzekering, ING, Lloyds, MUNT, Nationale-Nederlanden Bank N.V., Obvion, Rabobank, Syntrus Achmea, Vista Hypotheken B.V., Volksbank (handelend onder de naam BLG, SNS en Regiobank)
KIK inschrijven van een leveringsakte is onder meer niet mogelijk in de volgende gevallen.
als één van de eigenaren per volmacht tekent of handelt in verschillende hoedanigheden;
als er sprake is van een gedeeltelijk perceel;
als er sprake is van erfopvolging;
bij buitenlandse identiteitsbewijzen en/of verblijfsdocumenten;
bij beperkte rechten;
indien het verkochte deel uitmaakt van een (nieuwbouw)project;
als één van partijen in het buitenland woonachtig is
Als slechts één van de gevallen als hierboven van toepassing is bent u € 59,- meer verschuldigd.
Vraag uw notaris of de hypotheekakte en of levering via KIK kunnen worden ingeschreven.