In statuten van een BV, NV, vereniging of stichting staan de wetten en regels omschreven die daarop van toepassing zijn. In de statuten staat vermeld wie de rechtspersoon is, wat het doel is van de onderneming en hoe het bestuur functioneert.
De eerste statuten worden bij de oprichting van het bedrijf vastgelegd in een notariële akte. Er zijn verschillende redenen om na verloop van tijd de statuten te wijzigen. Hierbij kunt u denken aan:
De organisatie gaat fiscaal of via een andere weg kapitaal uitkeren
De huidige statuten zijn in tegenspraak met de nieuwe regelgeving omtrent de flex bv
Een naamswijziging van de organisatie
Er worden aandelen uitgegeven door een bv.
Er komt een Raad van Commissarissen
Een statutenwijzing gebeurt eveneens bij de notaris
De statuten mogen alleen gewijzigd worden wanneer de leden van het bestuur daarmee akkoord gaan. Daarnaast dient voor een bv of nv nog een verklaring van geen bezwaar door het Ministerie van Justitie afgegeven te worden. Heeft u een stichting of vereniging? Dan is een akkoord van het bestuur voldoende. Vervolgens dient de wijziging van de statuten zo snel mogelijk in het Handelsregister te worden opgenomen.