Lijfrente hypotheek

1 minuut

De lijfrentehypotheek is een combinatie van een lening met een aanvullende voorziening voor uw oude dag. Deze aanvullende voorziening is een lijfrenteverzekering. Naast de hypotheekrente die u betaald heeft, kunt u ook de premie voor de lijfrenteverzekering van uw belastbaar inkomen aftrekken. Uit de lijfrenteverzekering ontvangt u vanaf de afgesproken einddatum periodieke uitkeringen. Deze uitkeringen zijn wél belast. Met de uitkeringen kunt u de hypotheekrente blijven betalen en eventueel uw pensioen aanvullen. U lost de hypotheek pas geheel of gedeeltelijk af als u uw huis verkoopt of bij eerder overlijden. Er zijn ook combinaties met andere hypotheekvormen mogelijk.

OPMERKING:
In de belastingplannen 2001 werd de lijfrenteaftrekmogelijkheid in ieder geval beperkt (standaard 1000 euro per belastingplichtige). De aantrekkelijkheid van deze hypotheek-vorm neemt in de toekomst aanzienlijk af.

Voordelen
Bij de lijfrente-hypotheek is er sprake van veel belastingaftrek: rente en premie zijn aftrekbaar (onder bepaalde voorwaarden). In een aantal gevallen kunt u een redelijk hoog gegarandeerd rendement op de lijfrenteverzekering behalen en indien gewenst kunt u ervoor kiezen de premie te beleggen.

Nadelen
Bij een lijfrente hypotheek ligt het accent op fiscaal voordeel en is daardoor gevoelig voor wijzigingen in de belastingwetgeving. Daarnaast is de aftrek van de premie aan strikte wettelijke voorwaarden gebonden. Het fiscaal voordeel van de aftrek kan later als fiscaal nadeel uitpakken als de uitkering van de lijfrenteverzekering ingaat.
Vanaf 1 januari 2001 zijn er minder mogelijkheden tot premieaftrek voor lijfrenteverzekeringen. Er zijn maar weinig geldverstrekkers die dit product aanbieden.

Vind de goedkoopste notaris »