Verschil trouwen, geregistreerd partnerschap of een samenlevingscontract?

Leestijd: 2 minuten

Trouwen

Stellen trouwen tegenwoordig standaard in beperkte gemeenschap van goederen. Het vermogen dat tijdens het huwelijk is opgebouwd is van uw samen. Bezittingen maar ook schulden van vóór het huwelijk blijven privé-eigendom. Dat geldt ook voor schenkingen, giften of erfenissen of die nu vóór of tijdens het huwelijk verkregen zijn.

Wilt u dat anders regelen dan kan dat via het opstellen van huwelijkse voorwaarden. Bekijk hier de tarieven.

Geregistreerd partnerschap

Trouwen of geregistreerd partnerschap, waar kiest u voor?
Wettelijk gezien zijn de gemaakte afspraken hetzelfde. Trouwt u dan stelt u huwelijkse voorwaarden op. Bij een geregistreerd partnerschap heet dat partnerschapsvoorwaarden.
Zijn er dan wel verschillen?
– Bij een geregistreerd partnerschap hoeft u géén ja-woord te geven.
– Het partnerschap kan ontbonden worden door een advocaat of notaris – als u geen minderjarige kinderen heeft. Voor het ontbinden van een huwelijk moet u naar de rechter.
– Bij een geregistreerd partnerschap kunt u niet scheiden van tafel en bed (u bent uit elkaar, maar volgens de wet nog getrouwd).
– Een geregistreerd partnerschap wordt niet overal ter wereld erkend. Dit in tegenstelling tot een huwelijk of samenlevingscontract.

Financiële voordelen bij trouwen en geregistreerd partnerschap
Met een geregistreerd partnerschap bent u automatisch elkaars erfgenamen. Wilt u dit anders regelen dan neemt u dat op in uw testament.
De partner heeft recht op nabestaandenpensioen. Gaat u uit elkaar dan wordt het ouderdomspensioen, dat tijdens het partnerschap is opgebouwd, verdeeld.
Als u iets erft ziet de belastingdienst u als 1 persoon. Dit betekent dat er ook maar één keer erfbelasting betaald hoeft te worden over het gezamenlijke bedrag.
Bij de geboorte van een kind hebben ouders automatisch het gezag. Er hoeven dus geen kosten gemaakt te worden voor het erkennen van het kind.

Samenlevingscontract

Tussen trouwen/geregistreerd partnerschap en een samenlevingscontract zijn er wel duidelijke juridische verschillen. Zo legt u in een samenlevingscontract zelf de verplichtingen vast die u naar elkaar heeft. Dit regelt u in een contract bij de notaris. Daarnaast bent u niet automatisch elkaars erfgenamen en u heeft geen onderhoudsplichten tegenover elkaar.

Financiële voordelen samenlevingscontract
Als u financieel voordeel wilt hebben is het noodzakelijk afspraken notarieel vast te leggen in een samenlevingscontract. Afspraken over de te betalen kosten en de verdeling van goederen en over geld als u uit elkaar gaat. Bij het uit elkaar gaan is er niet standaard een verplichting tot alimentatie. Dit legt u apart vast in het contract.  Als één van u komt te overlijden krijgt de ander een forse vrijstelling voor de erfbelasting. Echter alleen als de relatie notarieel is vastgelegd. U heeft recht op nabestaandenpensioen. Dit geldt alleen als de overledene in een pensioenregeling zat.
Wilt u echter meer regelen dan alleen de verdeling van bezittingen dan is een geregistreerd partnerschap of trouwen wellicht verstandiger.

Verschillen in kosten
De notarissen bepalen hun eigen tarieven en deze kunnen behoorlijk verschillen. De kosten voor het opmaken van een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap verschillen per notariskantoor. Voor het opstellen van de partnerschapsvoorwaarden rekent de notaris een honorarium. Daarnaast moet u bij sommige gemeenten de registratie betalen. Het tarief hiervoor verschilt ook per gemeente.
DeGoedkoopsteNotaris.nl heeft tarieven van notarissen voor u verzameld en u kunt bij meerdere notarissen een op maat gemaakte offerte opvragen voor uw specifieke wensen.