Waarmee helpt de notaris bij het kopen van een huis?

Leestijd: 4 minuten

Of het nou gaat om een nieuwbouw woning of een bestaand huis, een appartement of een vrijstaande villa. Bij de koop van een woning moeten zaken officieel worden vastgelegd, anders is het niet rechtsgeldig. Daarvoor wordt een notaris ingeschakeld. Er zijn verschillende documenten en akten die door een notaris worden opgemaakt bij de koop van een woning. Wat doet de notaris nou allemaal voor u?

 Koopovereenkomst opmaken om mee te beginnen

Een notaris zorgt voor rechtszekerheid. Bij het kopen van een woning begint u met het vast leggen van de gemaakte afspraken in een koopovereenkomst. Mondelinge afspraken zijn niet rechtsgeldig. De afspraken worden vastgelegd in een koopcontract door een makelaar of een notaris. Een notaris kan goed helpen bij het opstellen van een koopcontract, omdat deze vaak veel ervaring heeft op dit gebied. Zo zorgt een notaris ervoor dat u niks vergeet op te nemen in een koopovereenkomst . Hij kan daarbij ook specifieke clausules toevoegen over wie voor welke kosten opdraait en welke rechten en plichten de verkopende en de kopende partij hebben. De term voorlopig koopovereenkomst wordt ook vaak gebruikt, maar dit is een beetje misleidend. Alle afspraken die worden gemaakt in een koopovereenkomst zijn bindend zodra er een handtekening onder wordt gezet. Het is een voorlopig koopovereenkomst, omdat de woning nog niet officieel is overgedragen. Bij het kopen van een woning heeft een koper recht op bedenktijd. Binnen deze periode mag er zonder opgave van reden afgezien worden van de koop. Welke notaris u kan hepen bij het opstellen van de koopovereenkomst verschilt per situatie. Notarissen bepalen zelf de prijzen voor hun diensten en de notaris vergelijken met andere aanbieders helpt u bij het vinden van een goedkope notaris in de buurt. U bent namelijk niet verplicht om in uw eigen woonplaats van een notaris gebruik te maken.

 Laat een bouwkundige keuring uitvoeren

De verkoper is verplicht om u alle feiten te vertellen over de woning en de staat hiervan. Als er sprake is van een oudere woning kan er achterstallig onderhoud zijn of verborgen gebreken aan de woning die ook de huidige eigenaar niet kent. Daarom is een bouwkundige keuring altijd aan te bevelen. Zo komen zaken als lekkages of houtrot aan het licht. Een bouwkundige keuring in combinatie met een taxatierapport geven een goed beeld van de waarde van de woning en dat zijn de kosten zeker waard. De verklaring van de verkoper over de feitelijke status van de woning kan opgenomen worden in de koopovereenkomst.

 Inschrijven in het Kadaster voor de zekerheid

De koopovereenkomst kan meteen door de notaris ingeschreven worden bij het Kadaster. Dit zorgt voor meer zekerheid bij de kopende partij. De verkoper kan dan namelijk niet meer de woning verkopen aan een ander en u bent beschermd tegen beslaglegging op de woning. Als de verkoper bijvoorbeeld achterloopt met betalingen, kan er beslag worden gelegd op de woning. Dan kan deze niet zomaar aan u worden verkocht.

 Hypotheekakte ondertekenen voor de financiering

Als de koopovereenkomst rond is, dan is de woning nog niet officieel eigendom van de koper. Hiervoor moeten nog een aantal documenten ondertekend worden, waaronder een hypotheekakte. De hypotheekakte is een akte waarin staat dat uw huis onderpand is voor het geleende geldbedrag van de bank. De hypotheekakte wordt opgesteld door een notaris. Hiervoor moet de notaris verschillende werkzaamheden verrichten waaronder onderzoek bij het kadaster, controle van de identiteit en controle bij de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Wordt eventueel een oude hypotheek opgezegd en een royementstoezegging opgevraagd. Vervolgens wordt een hypotheekakte opgemaakt. De koper moet een hypotheekakte ondertekenen, maar ook de bank en de notaris zetten hun handtekening op dit document. De hypotheekakte wordt na tekenen ingeschreven in de openbare registers door de notaris en deze verzorgt ook de registratie bij de Belastingdienst.

 Leveringsakte ondertekenen voor de overdracht

Naast de hypotheekakte is de leveringsakte een belangrijk document om de woning officieel te kopen. De leveringsakte is de akte waarin de overdracht van de woning wordt opgenomen, deze akte is gebaseerd op de koopovereenkomst. De leveringsakte wordt opgesteld door de notaris en hiervoor doet de notaris verschillende onderzoeken. De notaris onderzoekt onder andere of er een hypotheek op de woning staat, of er erfpacht of opstalrechten zijn, of het om een monument gaat en of er sprake is van woningtoezicht. Daarnaast moet de notaris identiteit en nationaliteitsonderzoek doen, doet hij controle bij de GBA en wordt er eventueel een oude hypotheek doorgehaald. Vervolgens wordt een akte van levering opgesteld. De notaris, koper en de verkopende partij moeten dit document ondertekenen. De leveringsakte wordt vervolgens ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster door de notaris. Zo kan iedereen zien dat u de nieuwe eigenaar bent van de woning. Als u samen met een partner een woning koopt, moet u bedenken op welke naam de woning komt. De persoon op wiens naam de woning staat heeft als enige iets te zeggen over wat er met de woning gebeurt. Toch moet de partner wel mee tekenen voor de hypotheek en is deze aansprakelijk voor de hypotheekbetaling. Het kan daarom verstandig zijn om de woning op beide namen in te schrijven.

 Hoeveel gaat de notaris kosten?

Er komt flink wat kijken bij het kopen van een huis en de kosten kunnen flink oplopen. De notaristarieven verschillen echter per kantoor en per notaris. De notaris vergelijken op prijs en plaats helpt u bij het vinden van een voordelige notaris. U bent niet gebonden aan uw woonplaats en het kan soms voordeliger zijn een stukje te reizen voor een notariskantoor die wat verder weg is. Via DeGoedkoopsteNotaris.nl kunt u gratis offertes aanvragen van notarissen uit het hele land. U kunt dit doen voor de koopovereenkomst, de hypotheekakte en de leveringsakte. Er zijn erg veel verschillende zaken die een notaris voor u kan doen en kan opnemen in de verschillende aktes. Elke situatie is anders, vraag daarom altijd advies aan de notaris bij het kopen van een woning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *