Koopovereenkomst krijgt een nieuw model

Leestijd: 2 minuten

KoopovereenkomstWanneer u bezig bent met het kopen van een huis krijgt u te maken met het tekenen van een (voorlopig) koopovereenkomst. Dit is een officieel document waarin de rechten van de kopende en verkopende partij geregeld zijn. Per 1 juni 2014 wordt er een nieuw model van de koopovereenkomst ingevoerd.

Betere dekking koopovereenkomst

Vereniging Eigen Huis (VEH) en makelaarsorganisaties NVM, VatgoedPro en VBO hebben samengewerkt aan een nieuw model voor de koopovereenkomst. Vanaf 1 juni 2014 is er een standaard model voor de koopovereenkomst voor eengezinswoningen en een koopovereenkomst voor appartementsrechten. In het nieuwe model zijn aanpassingen gedaan om het bestaande model van 2008, wat gemaakt werd tussen de VEH en de NVM, te verbeteren. Doordat nu nog twee makelaarspartijen bij het model betrokken zijn, wordt de dekking groter, aldus de VEH. Onder andere de regelgeving van verborgen gebreken van een woning is veranderd. De verantwoordelijkheid voor de koper en de verkoper en de risicoverdeling hierbij is gewijzigd.

Laat de notaris helpen

Een (voorlopig) koopovereenkomst is een verplicht document wat u opstelt als de kopende en verkopende partij het eens zijn geworden over de koop van een woning. In de koopovereenkomst worden de voorwaarden van de koop vastgelegd, waaronder de gegevens over de woning, de prijsafspraken, betaalafspraken, de opleverdatum en ontbindende voorwaarden. Een koopovereenkomst kan worden opgemaakt door de notaris. Een notaris is onpartijdig bij het opstellen van de afspraken en kan u meteen adviseren over zaken waar u misschien zelf nog niet aan had gedacht. Een notaris kan een koopovereenkomst ook meteen inschrijven in het Kadaster. Het voordeel hiervan is dat de verkoper de woning niet meer aan een ander kan verkopen en dat er geen beslaglegging op de woning kan worden gedaan.

Bespaar op de kosten

Wilt u graag gebruik maken van de notaris voor het opstellen van een koopovereenkomst? Dan kunt u eenvoudig verschillende notarissen vergelijken op DeGoedkoopsteNotaris.nl. U kunt bij verschillende kantoren in heel Nederland gratis offertes opvragen voor het opstellen van de koopovereenkomst, maar ook voor het maken van de hypotheekakte en leveringsakte. Het tarief van de notaris kan flink verschillen per kantoor en per regio. Het is daarom verstandig om vooraf te vergelijken, u bespaart zo makkelijk op de notariskosten.