Belastingvrij schenken eigen woning

Het is vanaf 2017 weer mogelijk om eenmalig € 100.000 belastingvrij te schenken. Tot 1 januari 2015 was er al een tijdelijke regeling en deze wordt in 2017 dus opgevolgd door een blijvende regeling.

Voor jonge huizenkopers is dit goed nieuws

De regeling is goed nieuws voor jonge huizenkopers die ouders met geld hebben. Bij de aankoop van een hypotheek wordt eigen geld steeds belangrijker. En met het geld uit de schenking kan men, ondanks het feit dat banken steeds minder hypotheek verlenen, een huis kopen.

Er zijn wel voorwaarden aan de belastingvrije schenking verbonden.

• De ontvanger moet tussen de 18 en 40 jaar zijn en mag maar eenmaal in het leven gebruikmaken van deze vrijstelling.
  • Deze schenking is voor de aankoop van een huis,
  • het aflossen van de hypotheekschuld of
  • de verbouwing van je huis.

De meest gebruikelijke schenking is die van ouders aan kinderen maar nu is het ook mogelijk aan vrienden of onbekenden een schenking tot € 100.000 te doen.

Het laten vastleggen van de schenking bij de notaris is niet verplicht maar wel verstandig als je voorwaarden aan het belastingvrij schenken wil verbinden.
Vergelijk hier de tarieven voor het vastleggen van een schenking bij de notaris.

Minder erfbelasting betalen

Wie zijn geld aan zijn kinderen wil nalaten na overlijden moet daarover erfbelasting betalen. Wanneer er nu een groot bedrag geschonken wordt hoeft daar later geen erfbelasting over betaalt te worden.

Laat je telefoonnummer achter en wij nemen nu contact met je op.

Bedankt, we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.