Mevrouw met handen over elkaar

Trouwen of samenlevingscontract

Er zijn verschillende manieren om jullie liefde vast te leggen. Er zijn mensen die al hun hele leven dromen van hun trouwdag en anderen vinden het voldoende om afspraken met de partner vast te leggen in een samenlevingscontract. Beiden hebben zo hun voordelen, maar wat zijn precies de verschillen?

Trouwen

Wanneer jullie trouwen, zijn jullie voor de wet geregistreerd partners. Jullie worden automatisch, mits anders aangegeven in een testament, elkaars erfgenamen en jullie hebben een onderhoudsplicht tegenover elkaar. Dit houdt in dat je wettelijk verplicht bent om voor elkaar te zorgen en elkaar financieel te onderhouden. Dit zou je anders kunnen regelen in de huwelijkse voorwaarden.

Bekijk tarieven huwelijkse voorwaarden >>

Samenlevingscontract

Bij een samenlevingscontract hebben jullie alleen verplichtingen naar elkaar die jullie zelf hebben laten opstellen. Jullie zijn niet automatisch elkaars erfgenamen en hebben geen onderhoudsplichten tegen over elkaar. Jullie maken zelf de afspraken en leggen deze in het contract vast. Willen jullie wel elkaars erfgenamen zijn, dan leg je dit vast in een testament.

Bekijk tarieven samenlevingscontract >>

Gezag kinderen

Worden er kinderen geboren dan heeft de vader alleen in het geval van huwelijk automatisch gezag over het kind. Met een samenlevingscontract moet de vader het kind eerst erkennen en vervolgens samen met de moeder het gezamenlijk gezag laten registreren.

Ontbinden

Een samenlevingscontract is simpel te ontbinden. Het enige wat je hoeft te doen, is elkaar een aangetekende brief te sturen waarin je duidelijk maakt dat het contract ontbonden wordt. Bij het huwelijk moet je een verzoek indienen bij de rechtbank en moet er een advocaat bij betrokken worden. Na een echtscheiding kan er sprake zijn van partneralimentatieplicht. In geval van een samenlevingscontract is dit niet standaard aan de orde. Je kunt hier samen wel afspraken over maken en laten vastleggen in het contract.

Kosten

Beide samenlevingsvormen laat je opstellen bij de notaris. De kosten kunnen erg uiteen lopen omdat de notarissen hun eigen tarieven mogen bepalen.
DeGoedkoopsteNotaris.nl heeft alle tarieven voor je verzameld.

Laat je telefoonnummer achter en wij nemen maandag contact met je op.

Bedankt, tot maandag!